Dostęp do materiałów
Aby uzyskać dostęp do materiałów, potwierdź członkostwo w społeczności Przedsiębiorcza Polska DAO Biznesu, podając adres e-mail użyty podczas rejestracji i przejdź „Dalej”.
Jeśli podany e-mail nie jest zarejestrowany, poniżej pojawi się formularz członkowski.
Materiały są dostępne wyłącznie dla członków społeczności.
Obowiązek złożenia informacji o pomocy
de minimis do 28.02.2025
Szanowni Państwo,
Jeśli jesteś przedsiębiorcą to otrzymałeś maila od swojego dostawcy energii z obowiązkiem rozliczenia tzw. tarczy, z której skorzystałeś w zeszłym roku. Mail ten jest napisany w taki sposób, że wiele osób po zapoznaniu się z nim nie wie co i jak mają zrobić. Co więcej, jeśli tego nie zrobią do końca lutego, otrzymają faktury korygujące i przedsiębiorcy będą zmuszeni do ich uregulowania, tak jakby, z tzw. tarczy w ogóle nie korzystali.
W celu wsparcia członków DAO przesyłamy instrukcję w jaki sposób można prawidłowo wypełnić i złożyć informację o pomocy de minimis.
Na mocy przepisów wprowadzonych przez rząd RP przedsiębiorstwa, które skorzystały z maksymalnej ceny energii elektrycznej (693 zł/MWh) w okresie od 1 lipca 2024 r. do 31 grudnia 2024 r., są zobowiązane do rozliczenia otrzymanej pomocy publicznej lub de minimis.
Warto wiedzieć, że obowiązek ten wynika z:
-
Ustawy z dnia 27 listopada 2024 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2024 r.
-
Rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis.
Ważne:
-
Termin złożenia wniosku upływa 28 lutego 2025 r.
Brak złożenia dokumentu skutkuje koniecznością zwrotu przyznanej pomocy wraz z odsetkami.
Kto musi złożyć wniosek?
-
Mikroprzedsiębiorstwa – rozliczają pomoc jako pomoc publiczną.
-
Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) – rozliczają pomoc jako pomoc de minimis.
-
Każda firma, która skorzystała z maksymalnej ceny energii elektrycznej, jest zobowiązana do przekazania odpowiednich informacji każdemu sprzedawcy energii, z którym miała podpisaną umowę w 2024 roku.
Jak sprawdzić wysokość otrzymanej pomocy de minimis?
-
Wejdź na stronę Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK):
https://sudop.uokik.gov.pl/search/aidBeneficiary -
Wyszukaj swoją firmę po numerze NIP lub nazwie.
-
Sprawdź historię i wartość otrzymanej pomocy.
Jak złożyć wniosek?
-
Wypełnić odpowiedni formularz – opracowany zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
-
Złożyć dokument do każdego sprzedawcy energii, który dostarczał energię w okresie 07–12.2024 r.
-
Podpisać dokument zgodnie z instrukcjami.
Formularz oraz instrukcja dostępne są poniżej, w sekcji "Dostęp do materiałów".
Pamiętaj, żeby dopilnować tego w nieprzekraczalnym terminie, do dnia 28 lutego 2025.
